Opvoedingsproblemen 0-4 jarigen

Oosterhof-van der Poel, M.M.W.

9789023232025 - Opvoedingsproblemen 0-4 jarigen

Artikelomschrijving

Er zijn meerdere alternatieven om een opvoedingsprobleem aan te pakken, net zoals er vele verschillende manieren van leven zijn. Zoveel levensstijlen, zoveel opvoedingsvoorbeelden. Daarom werkt deze handleiding voor opvoedingsondersteuners stapsgewijs met veel vragen, inzichten en aanpakmogelijkheden. Iedere ouder kan deze aanpassen aan zijn eigen levenssituatie. De begeleider helpt de ouder zich bewust te worden van zijn eigen levenservaring en inzicht te krijgen in de ontwikkelingsfase van zijn kind. Kernvragen zijn steeds weer: wat wil de ouder het kind leren? Wat is realistisch gezien de ontwikkelingsleeftijd, het temperament en de aanleg van het kind?Wat is realistisch gezien de aard en het voorbeeldgedrag van de ouder? Wat moet de ouder zelf nog leren?Wat is effectief en wat niet? De begeleider biedt de ouder aanvankelijk alleen inzichten aan die van toepassing zouden kunnen zijn op zijn situatie. De ouder wordt medeonderzoeker. Alleen als een ouder zelf een inzicht of oorzaak van het probleemgedrag herkent, kunnen de erbij behorende aanpakalternatieven een wezenlijke verandering in gang zetten.Dit boek is ontstaan tijdens de duizenden pedagogische huisbezoeken die de auteur als orthopedagoog gebracht heeft aan jonge kinderen van 0-4 jaar. Het is een bewerking van de stappenplannen die ontwikkeld zijn voor verpleegkundigen en artsen van het consultatiebureau van Thuiszorg Het Friese Land in Leeuwarden.Voor wie is dit boek geschreven? Voor allen die te maken hebben met lichte opvoedingshulp aan ouders van 0-4 jarigen. Verpleegkundigen en artsen van het consultatiebureau, peuterspeelzaalleidsters, leidsters van kinderdagverblijven, gastouders, huisartsen, kinderartsen, medewerkers opvoedtelefoon, maatschappelijk werkenden en pedagogische hulpverleners.2e druk

Specificaties

Auteur Oosterhof-van der Poel, M.M.W.
ISBN/EAN 9789023232025
Druk 1
Helaas...
Uitverkocht

Artikelomschrijving

Er zijn meerdere alternatieven om een opvoedingsprobleem aan te pakken, net zoals er vele verschillende manieren van leven zijn. Zoveel levensstijlen, zoveel opvoedingsvoorbeelden. Daarom werkt deze handleiding voor opvoedingsondersteuners stapsgewijs met veel vragen, inzichten en aanpakmogelijkheden. Iedere ouder kan deze aanpassen aan zijn eigen levenssituatie. De begeleider helpt de ouder zich bewust te worden van zijn eigen levenservaring en inzicht te krijgen in de ontwikkelingsfase van zijn kind. Kernvragen zijn steeds weer: wat wil de ouder het kind leren? Wat is realistisch gezien de ontwikkelingsleeftijd, het temperament en de aanleg van het kind?Wat is realistisch gezien de aard en het voorbeeldgedrag van de ouder? Wat moet de ouder zelf nog leren?Wat is effectief en wat niet? De begeleider biedt de ouder aanvankelijk alleen inzichten aan die van toepassing zouden kunnen zijn op zijn situatie. De ouder wordt medeonderzoeker. Alleen als een ouder zelf een inzicht of oorzaak van het probleemgedrag herkent, kunnen de erbij behorende aanpakalternatieven een wezenlijke verandering in gang zetten.Dit boek is ontstaan tijdens de duizenden pedagogische huisbezoeken die de auteur als orthopedagoog gebracht heeft aan jonge kinderen van 0-4 jaar. Het is een bewerking van de stappenplannen die ontwikkeld zijn voor verpleegkundigen en artsen van het consultatiebureau van Thuiszorg Het Friese Land in Leeuwarden.Voor wie is dit boek geschreven? Voor allen die te maken hebben met lichte opvoedingshulp aan ouders van 0-4 jarigen. Verpleegkundigen en artsen van het consultatiebureau, peuterspeelzaalleidsters, leidsters van kinderdagverblijven, gastouders, huisartsen, kinderartsen, medewerkers opvoedtelefoon, maatschappelijk werkenden en pedagogische hulpverleners.2e druk

Specificaties

Auteur Oosterhof-van der Poel, M.M.W.
ISBN/EAN 9789023232025
Druk 1