Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen

Have, E.C.M. Ten

9789035228757 - Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen

Artikelomschrijving

Hoe kun je als verpleegkundige je patiënten zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden? Patiënten hebben recht op informatie en moeten betrokken worden bij hun behandeling. Vaardigheden als actief luisteren, adviseren, instrueren, conflicten hanteren en omgaan met agressie zijn onontbeerlijk voor een verpleegkundige die de patiënt als volwaardige gesprekspartner wil benaderen. Verpleegkundigen doen tijdens hun opleiding kennis op omtrent communiceren met patiënten. Maar dat houdt niet automatisch in dat ze de theorie ook in de praktijk kunnen toepassen. Er is weinig literatuur voorhanden en trainingen schieten vaak tekort. Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen voorziet in deze leemtes. De auteur benoemt de verschillende communicatieve vaardigheden, gaat in op het systematisch verpleegkundig handelen en behandelt de verschillende gespreksmodellen, zoals het helpend gesprek, het slechtnieuwsgesprek en het omgaan met agressie. Bovendien besteedt ze aandacht aan de juridische aspecten, die sinds de invoering van de wet BIG en de wet WGBO steeds belangrijker worden. Elsbeth ten Have heeft expressie en communicatie gestudeerd in Leeuwarden. Na haar afstuderen doceerde zij communicatieve vaardigheden en didactiek. Tevens werkte Ten Have in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Vervolgens voltooide ze de hbo-v in deeltijd, waarna ze communicatieve vaardigheden doceerde aan een hbo-v. De auteur heeft haar eigen trainingsbureau gehad dat zich richtte op communicatietrainingen in de gezondheidszorg. Daarnaast is zij werkzaam geweest als verpleegkundige in het Universitair Medisch Centrum te Groningen (UMCG). Thans is zij werkzaam als coördinator Verpleegkundige Vervolgopleidingen voor de Intensieve Zorgpraktijken in het UMCG.

Specificaties

Auteur Have, E.C.M. Ten
ISBN/EAN 9789035228757
Druk 2
Helaas...
Uitverkocht

Artikelomschrijving

Hoe kun je als verpleegkundige je patiënten zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden? Patiënten hebben recht op informatie en moeten betrokken worden bij hun behandeling. Vaardigheden als actief luisteren, adviseren, instrueren, conflicten hanteren en omgaan met agressie zijn onontbeerlijk voor een verpleegkundige die de patiënt als volwaardige gesprekspartner wil benaderen. Verpleegkundigen doen tijdens hun opleiding kennis op omtrent communiceren met patiënten. Maar dat houdt niet automatisch in dat ze de theorie ook in de praktijk kunnen toepassen. Er is weinig literatuur voorhanden en trainingen schieten vaak tekort. Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen voorziet in deze leemtes. De auteur benoemt de verschillende communicatieve vaardigheden, gaat in op het systematisch verpleegkundig handelen en behandelt de verschillende gespreksmodellen, zoals het helpend gesprek, het slechtnieuwsgesprek en het omgaan met agressie. Bovendien besteedt ze aandacht aan de juridische aspecten, die sinds de invoering van de wet BIG en de wet WGBO steeds belangrijker worden. Elsbeth ten Have heeft expressie en communicatie gestudeerd in Leeuwarden. Na haar afstuderen doceerde zij communicatieve vaardigheden en didactiek. Tevens werkte Ten Have in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Vervolgens voltooide ze de hbo-v in deeltijd, waarna ze communicatieve vaardigheden doceerde aan een hbo-v. De auteur heeft haar eigen trainingsbureau gehad dat zich richtte op communicatietrainingen in de gezondheidszorg. Daarnaast is zij werkzaam geweest als verpleegkundige in het Universitair Medisch Centrum te Groningen (UMCG). Thans is zij werkzaam als coördinator Verpleegkundige Vervolgopleidingen voor de Intensieve Zorgpraktijken in het UMCG.

Specificaties

Auteur Have, E.C.M. Ten
ISBN/EAN 9789035228757
Druk 2