Muziek in de stad

Marlet, G.

9789079812059 - Muziek in de stad

Artikelomschrijving

Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In Muziek in de stad laat hij zien dat verkiezingsthemas als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor s

Specificaties

Auteur Marlet, G.
ISBN/EAN 9789079812059
Druk 1
Helaas...
Uitverkocht

Artikelomschrijving

Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In Muziek in de stad laat hij zien dat verkiezingsthemas als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor s

Specificaties

Auteur Marlet, G.
ISBN/EAN 9789079812059
Druk 1