Kunst is blauw werkboek
Artikelomschrijving
In het werkboek bekijkt en beschrijft de leerling heel veel kunstwerken. Hij verzamelt en analyseert en uiteindelijk kan hij er over praten en anderen uitleggen wat hij ziet en voelt bij het kunstwerk. De leerling leert Begrijpend Kijken (bekijken, ervaren, beschrijven, analyseren en uitleggen). Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de mogelijkheid een Visuele Database aan te leggen. Via onder andere Google Arts & Culture gaat de leerling “Thuis naar het Museum” en legt daar zijn eigen verzameling aan die bestaat uit allerlei afbeeldingen van kunstwerken. De leerling maakt hierdoor uitgebreid kennis met het creatief proces van de kunstenaar en wordt hierin nadrukkelijk ondersteund door het werkboek en het lesboek. In de kunstwerken die de leerling maakt bij de beeldende vakken zal hij meer en meer zijn eigen creatief proces gaan herkennen.
Om dit belangrijke proces vast te kunnen leggen en bespreekbaar te maken is in het werkboek een Stappenplan Creatief Proces opgenomen. De leerling legt zijn proces in beeld en tekst vast, stap voor stap. Theorie (het lesboek en het werkboek) en praktijk (het creatief proces van de leerling) worden hier onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het leerproces van de leerling, theoretisch en praktisch, wordt bespreekbaar gemaakt door middel van het formatief evalueren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het OBIT-model en het VHRC-model van Maréchal en Spijkerboer (Leerlingen AANzetten tot leren).
Specificaties
Auteur | Schipper, P. |
ISBN/EAN | 9789082619577 |
Artikelomschrijving
In het werkboek bekijkt en beschrijft de leerling heel veel kunstwerken. Hij verzamelt en analyseert en uiteindelijk kan hij er over praten en anderen uitleggen wat hij ziet en voelt bij het kunstwerk. De leerling leert Begrijpend Kijken (bekijken, ervaren, beschrijven, analyseren en uitleggen). Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de mogelijkheid een Visuele Database aan te leggen. Via onder andere Google Arts & Culture gaat de leerling “Thuis naar het Museum” en legt daar zijn eigen verzameling aan die bestaat uit allerlei afbeeldingen van kunstwerken. De leerling maakt hierdoor uitgebreid kennis met het creatief proces van de kunstenaar en wordt hierin nadrukkelijk ondersteund door het werkboek en het lesboek. In de kunstwerken die de leerling maakt bij de beeldende vakken zal hij meer en meer zijn eigen creatief proces gaan herkennen.
Om dit belangrijke proces vast te kunnen leggen en bespreekbaar te maken is in het werkboek een Stappenplan Creatief Proces opgenomen. De leerling legt zijn proces in beeld en tekst vast, stap voor stap. Theorie (het lesboek en het werkboek) en praktijk (het creatief proces van de leerling) worden hier onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het leerproces van de leerling, theoretisch en praktisch, wordt bespreekbaar gemaakt door middel van het formatief evalueren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het OBIT-model en het VHRC-model van Maréchal en Spijkerboer (Leerlingen AANzetten tot leren).
Specificaties
Auteur | Schipper, P. |
ISBN/EAN | 9789082619577 |