Denkadviseren over de relaties tussen de taal, het denken en de pro

Prijs: € 32,50
Verwachte levertijd: 3 werkdagen

Omschrijving

Een directeur wil in zijn organisatie iets verbeteren. Hij wil daarover advies van een externe adviseur. Hun gesprek verloopt als volgt: Klant zegt: Voordat ik begin, wil ik toch eerst een beetje wete...
Lees meer

Uitgebreide omschrijving

Een directeur wil in zijn organisatie iets verbeteren. Hij wil daarover advies van een externe adviseur. Hun gesprek verloopt als volgt: Klant zegt: Voordat ik begin, wil ik toch eerst een beetje weten wie ik tegenover mij heb. Ik zou graag willen weten wat je zoal gedaan hebt op het gebied van advisering en met name de resultaten, en wat jij daaraan denkt te hebben bijgedragen. Zou je een paar voorbeelden kunnen noemen? De (denk) adviseur antwoordt: Wat ik gedaan heb, is dat ik zojuist met volle aandacht naar jou heb geluisterd, als jouw adviseur. Zo hoorde ik jou ons adviesgesprek beginnen met de woorden voordat ik begin. Met dit voorbeeld weet jij nu wellicht een beetje wie je tegenover je hebt. Is dit weten nu voor jou een resultaat dat ik zojuist heb bijgedragen of een resultaat dat jij zelf hebt geproduceerd en geïnterpreteerd uit wat je mij hier hebt horen zeggen? Denkadviseren is niet de zoveelste variant van organisatieadviseren. Het is een wezenlijk andere benadering van adviseren, begeleiden en coachen, waarbij de denkadviseur niet optreedt als de deskundige die een oplossing weet of bedenkt. In plaats daarvan stimuleert hij vanuit een belangeloze, verwonderde en aandachtige houding de adviesvrager om zijn denken te ontstroeven. Door het veranderen van zijn bestaande interpretaties van en gedachten over de werkelijkheid, en door zijn ideaalbeeld nog eens kritisch tegen het licht te houden, produceert de adviesvrager als het ware zelf de oplossing van zijn probleem. De theorie achter denkadviseren is van organisatiepsycholoog dr. Edu Feltmann, als vervolg op zijn eerdere theorie over mono-, poly- en metaparadigmatisch adviseren die hij beschreef in zijn dissertatie (1984). Uitgaande van de driehoek van betekenis uit de taalfi losofi e (over de relaties tussen taal, denken e
Uitgever Mediawerf
Druk 1
ISBN/EAN 9789490463106
Vakken economie en ondernemen

Anderen bestelden ook: